Login eG Tukar Guru Kementerian Pendidikan Malaysia KPM

Login eG Tukar Guru Kementerian Pendidikan Malaysia KPM

EgTukar ialah satu sistem yang digunapakai oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia KPM bagi memberi peluang kepada semua guru di seluruh Malaysia membuat permohonan pertukaran. Disini juga adalah tempat dimana keputusan permohonan pertukaran sama ada berjaya atau gagal dikeluarkan. Rata-rata para guru sangat mengenali dan mengetahui tentang kewujudan website ini.

LOGIN eGtukar

Berapa Kali Egtukar Setahun untuk Proses Pertukaran Guru?

Menurut info dari Sistem Guru Online, egtukar hanya dibuka sekali setahun sahaja iaitu pada bulan februari. Artikel Egtukar dibuka Sekali Setahun Sahaja oleh KPM ini sebenarnya agak berat kepada para guru yang mungkin terpaksa membatalkan pertukaran atau yang mahu menukar tempat pertukaran kerana ada masalah tertentu.

Ada kes, pada pertengahan tahun suami atau isteri telah berpisah atau bercerai maka masalah telah timbul jika tiba-tiba mereka dapat pindah duduk ditempat yang sama. Selain itu, ada juga kes suami atau isteri yang berkerja telah berpindah tempat kerja namun suami atau isteri yang bekerja sebagai guru pula berjaya dalam permohonan egtukar ini. Semuanya konflik! Namun mungkin ada sebab tertentu KPM teruskan juga polisi ini.

Jadi, Berapa Kali Setahun KPM akan Keluarkan Keputusan Permohonan Pertukaran Egtukar?

Baiklah, bagi menjawab soalan ini admin telah merujuk satu post yang dikeluarkan oleh Sinar Harian.

PUTRAJAYA – Permohonan pertukaran guru dibuka tiga kali setahun pada Januari, Jun dan Disember bermula tahun ini bagi mengatasi masalah guru yang terpaksa berjauhan daripada pasangan mereka, kata Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid.

Beliau berkata sebagai permulaan, permohonan pertukaran guru yang berkhidmat di Sabah dan Sarawak ke Semenanjung dibuka semula pada 15 hingga 25 Januari ini.

Bagaimanapun, katanya, pertukaran itu tidak melibatkan guru yang mengajar di kelas peperiksaan iaitu Tahun Enam, Tingkatan Tiga dan Tingkatan Lima supaya tidak mengganggu aktiviti pengajaran dan pembelajaran pelajar.

“Sebelum ini, pertukaran dibuat dua kali setahun iaitu pada Jun dan Disember. Bagaimanapun, bagi guru yang mengajar di kelas peperiksaan, permohonan elok dibuat pada hujung tahun sahaja kerana kelas sedang berjalan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan perutusan Tahun Baharu 2016 kepada kira-kira 3,000 warga Kementerian Pendidikan dan pelajar di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini, hari ini. 

Terdahulu, dalam ucapannya, Mahdzir menarik perhatian bahawa terdapat 149 guru yang lebih 10 tahun berjauhan daripada pasangan tetapi tidak pernah membuat permohonan pertukaran tempat berkhidmat.

Beliau juga berkata Kementerian Pendidikan akan mengkaji semula tugas memasukkan data beberapa aplikasi dalam talian bagi membolehkan guru memberi tumpuan kepada tugas hakiki iaitu pengajaran dan pembelajaran.

Beliau berkata terdapat beberapa jenis data yang sepatutnya tidak perlu dimasukkan setiap hari ke dalam pangkalan data pusat kementerian sehingga membebankan guru.

“Contohnya, data kehadiran murid yang perlu dimasukkan ke dalam pangkalan data sebelum 10 pagi setiap hari. Saya dapat tahu ada guru yang terpaksa naik bot dari pulau ke tanah besar semata-mata nak masukkan data kerana tiada kemudahan internet.

“Di sesetengah sekolah, pembantu guru tidak mencukupi, jadi guru yang terpaksa buat tugas-tugas seperti ini,” katanya.

Mahdzir berkata data seumpama itu boleh disimpan dan dikumpulkan di peringkat sekolah atau Pejabat Pendidikan Daerah dan dikemukakan hanya apabila diminta oleh Kementerian Pendidikan.

Mengenai proses kenaikan pangkat ke jawatan guru besar dan pengetua, beliau menjelaskan syarat lantikan akan dipermudahkan tanpa terlebih dahulu melalui kursus National Professional Qualification for Educational Leaders (NPQEL) di Institut Aminuddin Baki.   

“Sebelum ini, pergi kursus dahulu kemudian barulah dilantik. Mulai tahun ini, mereka boleh terus dilantik atas nasihat profesional termasuk pengarah Jabatan Pendidikan Negeri,” katanya.

Menurutnya pengkhususan opsyen mata pelajaran yang diajar oleh guru di peringkat sekolah rendah juga akan dilonggarkan.

“Bagi Bahasa Inggeris dan Pendidikan Islam mungkin sukar, tetapi bagi subjek seperti Bahasa Melayu, Sains dan Matematik Tahun Satu, Dua atau Tiga, pertukaran guru adalah lebih mudah.

“Di peringkat sekolah menengah, tidak boleh buat begitu kerana pelajar sudah ada pengkhususan mata pelajaran dan tahapnya lebih sukar,” jelas beliau. – Bernama

Jadi, kesimpulannya.

  • Permohonan egtukar hanya sekali setahun pada awal tahun.
  • Keputusan egtukar dikeluarkan 3 kali setahun.

Soalannya, berapa ramai yang sudah dapat bertukar dengan arahan terbaru ini? Bagaimana pula yang telah gagal? Cikgu yang mana telah gagal itu sudahkah anda kemaskini maklumat eOperasi anda?

Tahukah anda ada banyak data yang perlu anda kemaskini di eOperasi bagi memastikan apa yang anda mohon dan layak terima di egtukar adalah selari dengan keadaan semasa anda. Mari kita lihat apa maklumat yang anda perlu kemaskini dan isi.

Data Apa yang Perlu di Kemaskini di eOperasi Bagi Membantu Proses Kelancaran eGtukar?

Seperti yang kita tahu, data seseorang guru sebenarnya banyak yang berubah. Ada yang sudah tiada pasangan (bercerai hidup atau mati), ada yang menyambung pelajaran (ijazah, master dan PhD), ada yang telah bertukar opsyen mengajar, dan banyak lagi.

Jadi, maklumat itulah yang perlu anda ubah sebenarnya. Ubah apa yang telah berubah dan apa yang sama biarkan sahaja. Baiklah, antara yang mungkin anda perlu titikberatkan ialah :

  • Maklumat Peribadi
  • Maklumat Pasangan
  • Maklumat Sejarah Akademik
  • Maklumat Akademik
  • Maklumat Sijil Kemahiran Malaysia (SKM)
  • Maklumat Subjek di Ajar Semasa
  • Maklumat Sejarah Iktisas
  • Maklumat Iktisas
  • Maklumat Perkhidmatan
  • Maklumat Tarikh Perkhidmatan
  • Maklumat Sejarah Perkhidmatan
  • Maklumat Sejarah Pengalaman Mengajar
  • Maklumat Elaun
  • Maklumat Kokurikulum
  • Maklumat Isytihar Harta

Banyak bukan? Sekali lagi diingatkan anda jangan risau. Bukan semua wajib ubah, tetapi hanya kemaskini data yang berubah sahaja. Yang sama, biarkan sahaja.

 

Luahan Hati dan Pandangan Guru Mengenai Sistem Baru eGtukar

Baiklah disini admin ingin kongsikan pandangan seorang guru yang diambil dari sumber facebook seorang guru yang mengajar di Sarawak, mari sama-sama kita baca dan renungkan.
1. Permohonan perpindahan boleh dibuat 4 kali setahun
Kenyataan ini dibuat oleh seorang timbalan menteri pendidikan pada tahun lalu. Kami tak kisah 10 kali permohonan pun, yang kami nak tahu berapa kali penempatan pindah? Tiba-tiba tahun ini mohon sekali saja untuk sepanjang tahun.
Kalau sebelum ini, bulan empat baru boleh isi. Keputusan bulan enam dan lapor diri sekolah baru pada bulan tujuh. Tahun ini awal betul. Bulan dua sudah buka sistem permohonan untuk memohon pertukaran. Ramai ingat ada tukar bulan empat, rupanya tetap bulan enam. Jadi, apa rasional dan relevannya buka sistem dari bulan dua? Betul-betul memberi harapan palsu.
2. Pertukaran bulan Jun mengambil kira subjek peperiksaan yang diajar
Aku sebenarnya boleh terima dengan alasan ini pada mulanya. Tapi kenyataan tak pernah selari dengan tindakan. Itu yang buat orang tak puas hati. Aku sendiri ajar subjek tingkatan 5 SPM.
Kalau hendak diikutkan, memang tak akan dapat pindahlah aku ini. Katanya risiko tukar cikgu yang ajar subjek periksa, beri kesan pada proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Aku nak tanya, kenapa bila ada guru cuti bersalin, ada sekolah yang tak dapat pun guru ganti? Malah, terpulang pada sekolah untuk ambil guru ganti sendiri mengikut peruntukan sendiri. Akhirnya cikgu yang ada sama-sama bahagi waktu kelas yang cuti tersebut sehingga terabai kelas sendiri. Yang ini tidak menganggu pembelajaran ke?
3. Keputusan posting baru sebelum keputusan egtukar
Seingat aku, perkara ini berlaku sejak aku mula di Sarawak. Mungkin juga sebelum aku posting sana lagi. Aku tak salahkan cikgu-cikgu baru. Memang rezeki mereka tapi kenapa setiap kali penempatan baru, waktunya adalah sebelum keputusan egtukar keluar? Bila ini berlaku, secara automatik peluang guru yang tunggu dengan penuh harapan turun ke 50 peratus.
4. Dasar 90 : 10 diperkenalkan
Dalam tiga tahun, guru tempatan menerusi pengambilan guru interim diharap mampu mengisi kekosongan secara berperingkat. Inisiatif yang baik tapi sekali lagi tindakannya tidak selari. Ada antara guru interim yang digagalkan. Malah ada yang masih belum dipanggil temuduga untuk penjawatan tetap sehingga hari ini walaupun sudah lama di sekolah.
Hal ini menyebabkan kurangnya posting baru dari semenanjung dan apabila guru interim sendiri belum mampu mengisi kekosongan yang ada, tidak mahu tidak yang mana ada akan terus kekal sehingga satu masa yang tidak diketahui.
5. Kementerian perlu lebih tegas
Dulu orang cakap yang cukup tempoh iaitu lima tahun, mudah untuk pindah. Sekarang tak lagi. Ada yang berbelas tahun di sekolah yang sama tapi tetap tak dapat. Yang ni kira ok lagi. Yang hairan bagaimana yang baru setahun, bujang dan tanpa alasan konkrit boleh pula dapat. Seolah-olah mengambil hak orang lain yang lebih memerlukan. Aku fikir sangat perlu penyelarasan dibuat. Tetapkan terus sekian-sekian tahun. Kes-kes kronik dikecualikan.
6. Hang bujang, hang mesti ok kan?
Selalu yang dukalara (berkahwin) saja yang diberi perhatian. Bagaimana dengan yang bujang tapi dah lebih tempoh di negeri orang. Kita kena tengok juga depa ni. Depa tak ada isteri/suami tapi depa tetap ada mak ayah.
Aku tahu yang tulisan aku ini tak kemana pun. Anggaplah ianya sbagai jawapan terus sebelum makin ramai yang bertanya dan buat spekulasi sendiri. Apapun, jujur yang aku sangat suka mengajar di Sarawak. Aku jumpa kawan dan suasana yang menyenangkan di sana.

 

Kisah Guru Sekolah di Pedalaman P2 Sarawak Tahun 2014

Ikutilah kisah dan perjalanan guru-guru berasal dari Semenanjung yang dihantar bertugas di sekolah pedalaman di Sarawak. Kategori pedalaman adalah 2 (P2). Perjalanan yang sangat mencabar dan lama menuntut kesabaran serta ketahanan fizikal dan mental yang sangat tinggi…Mohamad Asraf

Perlukah Guru Buat Rayuan Peribadi ke KPM di Putrajaya Jika Gagal Egtukar?

Sejujurnya jika admin katakan anda TIDAK PERLU buat rayuan ke Putrajaya rasanya akan ramai yang pula yang akan bising. Baiklah, apa yang admin ingin gambarkan kepada anda semua ialah cuba bayangkan berapa ramai yang memohon pertukaran dan berapa ramai yang lulus. Hanya segelintir kecil sahaja yang lulus! Yang lain gagal!

Jadi, cuba bayangkan jika semua yang gagal ini bergerak ke Putrajaya dan membuat rayuan. Rasa-rasanya boleh melimpah keluar bangunan penuh dengan cikgu-cikgu yang ingin membuat rayuan.

Sepintas lalu, kita kena tahu yang semua memohon itu biasanya ada masalah sendiri. Ya, ada yang ibubapa sakit, anak dan pasangan jauh, masalah kesihatan dan sebagainya. Semua orang ada cabaran dan masalah sendiri. Jadi, disini admin ingin nyatakan anda sebenarnya tidak berseorangan. Ramai yang turut menderita. Jangan kerana anda gagal, anda pergi merayu dan KPM terpaksa membatalkan pertukaran orang lain kerana ingin memberi laluan kepada anda maka ianya sesuatu yang perlu anda renungkan.

Ingat, Allah sentiasa dengar doa hamba-hambanya. Banyakkan berdoa dan ibadat insyaAllah dibukakan pintu rezeki anda pula.